Annonce

N'hésitez pas à consulter notre FAQ avant d'ouvrir un sujet ici. Ces forums ne remplacent pas le support par ticket e-Clients.

#1 12-09-2019 04:23:00

Banning
Client assidu
Date d'inscription: 08-06-2018
Messages: 1377

das sichtbarste Zeichen

Het is pragmatiek, geen passie, die Kara Goucher naar de loopband drijft. "Ik zou absoluut liever buiten zijn", zegt ze, ondanks dat ze de luxe van een AlterG-loopband in huis heeft. Maar de vroege zonsondergangen van de Portland-winters kunnen buiten hardlopen soms gevaarlijk maken. Wat niet wil zeggen dat Goucher de loopband niet herkent die zijn eigen voordelen heeft. "Soms gaan trainingen sneller voorbij omdat de loopband voor u denkt", zegt Goucher. “In een tempo-run hoef je bijvoorbeeld niet te denken, 'ik moet Nike Internationalist Mujer het nu oppakken' of 'ik moet dit tempo aanhouden'. Je stelt gewoon de loopband en zone in omdat je alleen maar probeert om erop te blijven. "

Dat denken vormde een van de belangrijkste trainingen van Goucher voordat hij naar Zuid-Korea ging voor de wereldkampioenschappen van dit jaar. Goucher zette de machine op haar huidige ana?robe drempeltempo en liep een solide tempo voordat hij eindigde in haar huidige 10K-tempo. De training belastte haar net als coach Alberto Salazar hoopte, maar zorgde er ook voor dat de competitieve sappen van Goucher in lijn werden gehouden.

Jouw beurt: eenvoudig maar effectief, deze traditionele (3 tot 6 mijl) tempo run voegt het element van een snellere (maar niet volledige) laatste mijl toe aan de mix. Terwijl de allure van sprinten over de rugstretch je buitenshuis zou kunnen binnensluipen, weet je hier dat de training niet zal worden gesaboteerd door te gretige benen (zolang je niet teveel speelt met de snelheidsknoppen). "Er zijn momenten waarop je misschien te hard naar buiten duwt," zegt Goucher. "Op de loopband kun je dat regelen."

Er zijn mensen die loopbanden gebruiken. Dan is er Marius Bakken. Tijdens zijn prime, liep de tweevoudige Olympian met een 5.000m PR van 13:06 elke harde training van oktober tot april op een loopband, behalve toen hij in Kenia trainde. Tijdens de zomers bleef hij de helft van zijn sessies uitvoeren. "Ik was nooit echt gedwongen om op de loopband te rennen," zegt hij. "Ondanks de koude winters in Noorwegen is het altijd mogelijk om wat stukken met kaal asfalt te vinden."

Als zo'n tredmolen toewijding een Nike Air Pegasus 83 Womens beetje extreem lijkt, is dat de aard van Bakken. Hij voerde tijdens zijn carrière meer dan 5.000 lactaatdrempeltests uit en paste zijn trainingsstappen aan om zijn bloedresultaten te evenaren. Bakken, ooit de wetenschapper, had één favoriete workout die elementen van alle energiesystemen combineerde in één loopband-specifieke sessie.

Met zijn huidige lactaatdrempel als uitgangspunt (in zijn geval ongeveer 25K racetempo), zou Bakken op vooraf bepaalde intervallen in snelheid op en neer gaan, zo snel als 4-mijl racetempo terwijl hij niet langzamer herstelde dan zijn marathontempo plus 10 seconden per mijl (MP +: 10). Terwijl de training tempocontrole leert en spieren op een aantal manieren werkt, gelooft Bakken dat de grootste winst komt van het houden van de herstelgedeelten van het run-up-tempo.

"Je krijgt een bloeiend effect Nike Air Max Command Dámské van het lactaat [systeem] als je wat naar beneden gaat, maar niet helemaal tot het hersteltempo", zegt hij.

Jouw beurt: Gebruik je meest recente raceresultaten als uitgangspunt en gebruik een tempo-calculator zoals die op runningtimes.com of mcmillanrunning.com om een ??schatting te krijgen van je tempo voor verschillende races; vertaal deze vervolgens naar mijlen per uur op de loopband. Vanaf daar begin je dicht bij je 25K racetempo en slinger je je weg op en neer in snelheid, zorg ervoor dat je nooit te langzaam herstelt.

Bakken geeft dit voorbeeld: 3 minuten op 25K-tempo; 2 minuten bij MP +: 10; 1 minuut op 10K-tempo; 2 minuten bij MP +: 10; 2 minuten op marathontempo; 2 minuten op 25K-tempo; 2 minuten op 15K-tempo; 2 minuten bij MP +: 10; 1 minuut op 4 mijl tempo; enzovoorts. Een 5K-renner kan deze sessie 30 minuten doen, een Nike Air Zoom Pegasus 35 Femme marathonloper voor maximaal 2 uur. "Je kunt dit natuurlijk veel eenvoudiger maken en een aantal trainingen met langere periodes in één tempo hebben", zegt Bakken. "Het zal je verbazen hoeveel beter je dit soort werk kunt verwerken na twee tot drie trainingen." Bakken adviseert het slechts één keer per maand te doen.

Hors ligne

 

Pied de page des forums

Propulsé par PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
Traduction par punbb.fr